Dimlicht kapot

Ron Toet

Beginnend Bestuurder
Goedenavond panners, bij deze even een update over de storing in de verlichting :

Vandaag, met mijn goede vriend en motormaatje gesleuteld aan de verlichting.
Een lekkere klus om eea uit elkaar te halen zodat je overal goed bij kunt, maar de moeite waard.
Mijn (linker) dimlicht werkte niet meer, en in de andere uitsparing zat helemaal geen lamp,
verder werkte de 2 'dagrijlampjes' ook niet naar behoren, dan wel, dan niet, stotteren enz.

Ondanks dat men bij Molenaar vertelde dat mijn lamp absoluut goed was, toch maar als eerste gechecked ..... lamp kapot :-(
Nieuwe lamp erin, en hoppa branden, maaaaaaaar, mijn startschakelaar bleek dus een klein beetje te blijven hangen,
waardoor de lamp het regelmatig niet deed. De motor bleef hier niet bij doorstarten, maar schakelde wel het dimlicht uit.

Achter de koplampunit, lag de stekker voor de 2e lamp.... Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar ooit een kapotte voorlamp gehad,
deze willen verwijderen, en daarbij het sleufje kapot getrokken waar de beugel in moet vallen, die de lamp op zijn plek hangt.
Volgens ons moest de beugel gewoon kunnen werken, als we een 'iets gebogen' ringetje onder de schroef zouden doen, maar
ja, waar haal je 1 los beugeltje vandaan ...? Stad en land afgebeld, nergens te vinden.
Hoe creatief moet je dan zijn ?? Al prakkizerend keek ik naar een fiets, en dacht hee, een spaak ??? Dus een nieuwe spaak
gehaald, iets dikker als het andere beugeltje, en met wat buigwerk van de spaak een beugeltje gemaakt :) :) Eerst even de lampen testen,
lamp erin, beugeltje erin, vastmaken die handel, en ja hoor, alles stevig op zijn plek, en hoe fijn .......... ik heb ineens 2 goed werkende lampen.
De stotterende (niet originele led-dagrij) lampjes vervangen, en hoppa, ook die deden het weer.
Als laatste was de startschakelaar aan de beurt, alles gedemonteerd, en het kogeltje wat aan de onderkant
tegen het onderplaatje aan zit, bleek ergens wat weerstand te vinden. De 'oneffenheden' voorzichtig wat weggeschuurd,
het veertje iets teruggebogen, alles weer getest, gereinigd en gemonteerd, en na een paar uur sleutelen werkte alles
weer naar behoren. Tevreden huiswaarts gereden, langs deze weg iedereen bedankt voor alle hulp en suggesties,

Gr Ron
 

Bijlagen

  • Foto 13-01-2022 12 33 36.jpg
    Foto 13-01-2022 12 33 36.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 33
  • Foto 13-01-2022 12 33 53.jpg
    Foto 13-01-2022 12 33 53.jpg
    4.3 MB · Weergaven: 32
  • Foto 13-01-2022 14 52 17.jpg
    Foto 13-01-2022 14 52 17.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 32
  • Foto 13-01-2022 10 59 10.jpg
    Foto 13-01-2022 10 59 10.jpg
    260.9 KB · Weergaven: 29
  • Foto 13-01-2022 13 31 32 (1).jpg
    Foto 13-01-2022 13 31 32 (1).jpg
    257.8 KB · Weergaven: 31
  • Foto 13-01-2022 12 46 35.jpg
    Foto 13-01-2022 12 46 35.jpg
    6 MB · Weergaven: 31

tManneke

Kilometervreter
Ik vind die spaak ook een prachtig idee, out of the box. Ik vraag me wel af op het op termijn een goede oplossing is. Als je een spaak plooit, blijft die geplooid, hij veert niet terug, terwijl dat toch een eigenschap is van die beugeltjes. Zo voeren ze druk uit om de lamp op zijn plaats te houden. Is verenstaaldraad dan niet een betere oplossing voor de langere termijn?
 

Ron Toet

Beginnend Bestuurder
Zoals vermeld hadden we zoveel bedrijven gebeld om te kijken of we aan zo'n veertje konden komen, en helaas lukte dat niet.
De spaak is uiteraard geen beugeltje, maar was goed buigbaar, en we hebben m zo gebogen dat er weinig spanning op de lamp staat,
maar dat deze alsnog wel goed op zijn plek blijft, en dat was voor ons op dat moment een prachtige oplossing.
Wellicht maken we m nog een keer los als we een betere optie hebben, daarvoor hoeven we niets te demonteren,
kunnen we er gewoon bij onderlangs of langs het stuur.

Thanks voor de tip
 
Bovenaan