Dit zou ik niet zo heel erg vinden.

PandaBlack

Kilometervreter
We gaan het zien maar ik denk niet dat ik nog ga maken dat de benzine op gaat raken.


Benzine opraken is het probleem niet. Die is er genoeg. Het probleem is dat het een zeer inefficiënt, vervuilend medium is van energie.

De mens is als een stelletje holbewoners nog steeds dode planten en bomen aan het verbranden. Na 40.000 jaar zijn we nu wetenschappelijk eindelijk ver genoeg gevorderd daar van af te stappen.

Is tijd. Is het beste. Laat klassiekers lekker rijden maar laat de norm veranderen naar schonere energie. Ooit moeten we toch afstappen van de uiterst vervuilende co2 en nox.

Deze aardbol bereikt in rap tempo z'n limiet (als we er nog niet al zijn). Een andere bewoonbare planeet bereiken ligt verder in de toekomst dan de vernietiging van deze.
 

Nosegear

Administrator
Forumleiding
Ik schat dat brandstof in de toekomst véél duurder gaat worden. We hebben dat in de kleine luchtvaart al gezien: AVGas 100LL kost al jaren de hoofdprijs (momenteel zo rond €3.90 per liter), simpelweg omdat er maar een relatief kleine markt voor is. Het loont voor een oliemaatschappij dus niet om het te fabriceren, en steeds meer vliegtuigen (ook in de kleine vloot) gaan over op Jet A1 (in essentie diesel). Mooi dat we met onze motoren voorlopig buiten schot lijken te blijven, maar om voor die handvol gebruikers op wereldschaal straks E5 en/of E10 te blijven produceren kon wel eens een snel aflopende zaak zijn!

... Het probleem is dat het een zeer inefficiënt, vervuilend medium is van energie.

... Na 40.000 jaar zijn we nu wetenschappelijk eindelijk ver genoeg gevorderd daar van af te stappen.
Vervuilend zeker, inefficiënt vooralsnog niet hoor! En als je naar dat vervuilende aspect kijkt zijn we er de laatste tientallen jaren toch in geslaagd daar veel verbetering in aan te brengen! Denk eens aan hoe je als kleine jongen met je Pa ging tanken en je je kop bij het tankstation uit het raampje stak om de benzinegeur op te snuiven? ;) Dat bestaat niet meer. Een auto ruiken die voorbij rijdt? Je ruikt ze niet meer. In de tijd van onze ouders was 1:10 helemaal prima; veel auto's halen tegenwoordig het dubbele aantal kilometers uit een liter. En vergelijk de omvang van een accupakket eens met die van een brandstoftank, reken de laad- / vultijd en bekijk de range dan is benzine zo inefficiënt nog niet. Al denk ik wel dat dat mettertijd zeker zal gaan veranderen, want de accutechniek maakt grote stappen.

De planeet overleeft het allemaal wel. De natuur laat zich de pis niet lauw maken door de mens hoor. Of WIJ, de mensheid, het gaan overleven is de vraag. Zo niet, dan komt er vanzelf een soort die het allemaal slimmer aanpakt dan wij! :)
 

Tiesemans

Klokje Rondrijder
Overigens is er ook benzine te krijgen die vele malen minder in vervuilende deeltjes bij verbranding resulteert dan peut aan de pomp.
Hebben we het ook al eerder over gehad.
De zogenaamde alkylaatbenzine.
Het bevat vrijwel geen schadelijke stoffen zoals benzeen, tolueen en zwavel.
 

COLUMBO1963

Kilometervreter
Ik denk dat mijn grootste ergernis zal zijn dat ik veel verder zal moeten rijden om te tanken want hoeveel pompen zullen er verdwijnen.
 

Duckati

5e Versnelling
Aan de andere kant, hoe erg is het om elektrisch te rijden?
De afgelopen tijd heb ik een paar keer in elektrische vierwielers gereden en dat rijdt (heer erg) prima, daarna voelde mn TDI-tje aan als een stuk antiek.
De meeste motorritjes zijn over het algemeen rondjes in de buurt en ook gaat het snelladen tegenwoordig ook steeds sneller, dat zal (de komende tijd) ook niet zo'n probleem meer zijn.
Nadeel is dat die krengen momenteel in aanschaf nog behoorlijk aan de prijs zijn, vooral als je het vergelijkt met een bejaarde ST1100.
 

Andre st1300

Kilometervreter
Heb afgelopen week met de Pan Oostenrijk aangedaan. Keer voor de gein, zonder de motor aan, een lange glooiende bergweg afgereden. Dit over een lengte van zo'n 8 km, en zo'n 60 tot 80 km/u op de klok. Was eigenlijk best lekker zonder het draaiende blok en tandwielen-trein onder je. De rust beviel wel en de link met een electro was snel gemaakt. Best relaxed....
 

Eef Neleman

2e Versnelling
Vergeet niet dat het produceren van elektriciteit ook niet altijd even schoon is. En om waterstof te maken heb je ook elektriciteit nodig.
Ik heb een paar jaar geleden al eens geopperd dat we over 50 jaar weer terug zijn bij paard en wagen.
 
Bovenaan