Ik schat dat brandstof in de toekomst véél duurder gaat worden. We hebben dat in de kleine luchtvaart al gezien: AVGas 100LL kost al jaren de hoofdprijs (momenteel zo rond €3.90 per liter), simpelweg omdat er maar een relatief kleine markt voor is. Het loont voor een oliemaatschappij dus niet om het te fabriceren, en steeds meer vliegtuigen (ook in de kleine vloot) gaan over op Jet A1 (in essentie diesel). Mooi dat we met onze motoren voorlopig buiten schot lijken te blijven, maar om voor die handvol gebruikers op wereldschaal straks E5 en/of E10 te blijven produceren kon wel eens een snel aflopende zaak zijn!
... Het probleem is dat het een zeer inefficiënt, vervuilend medium is van energie.
... Na 40.000 jaar zijn we nu wetenschappelijk eindelijk ver genoeg gevorderd daar van af te stappen.
Vervuilend zeker, inefficiënt vooralsnog niet hoor! En als je naar dat vervuilende aspect kijkt zijn we er de laatste tientallen jaren toch in geslaagd daar veel verbetering in aan te brengen! Denk eens aan hoe je als kleine jongen met je Pa ging tanken en je je kop bij het tankstation uit het raampje stak om de benzinegeur op te snuiven?

Dat bestaat niet meer. Een auto ruiken die voorbij rijdt? Je ruikt ze niet meer. In de tijd van onze ouders was 1:10 helemaal prima; veel auto's halen tegenwoordig het dubbele aantal kilometers uit een liter. En vergelijk de omvang van een accupakket eens met die van een brandstoftank, reken de laad- / vultijd en bekijk de range dan is benzine zo inefficiënt nog niet. Al denk ik wel dat dat mettertijd zeker zal gaan veranderen, want de accutechniek maakt grote stappen.
De planeet overleeft het allemaal wel. De natuur laat zich de pis niet lauw maken door de mens hoor. Of WIJ, de mensheid, het gaan overleven is de vraag. Zo niet, dan komt er vanzelf een soort die het allemaal slimmer aanpakt dan wij!
