Laag toerental bij koude start

JaccovZ

Beginnend Bestuurder
Ik heb 2 weken geleden een grote beurt uit laten voeren aan mijn ST1300 (nieuwe banden, remblokken, keerringen voorvork, olie & klepstellen) en sindsdien draait ie maar zo'n 1000 toeren bij een koude start. Het is me nu al 2 keer gebeurd dat ie gewoon afslaat als ik m'n handschoenen aan het aantrekken ben. Voorheen liep ie qua toeren netjes omhoog bij een koude start (en zakte dan weer naar 1000 toeren als 't blok warm was).
Ben terug gegaan naar de garage en de wax-sensor zou vervangen moeten worden. Voor nu hebben ze 't stationaire toerental wat omhoog geschroefd maar dat is geen oplossing voor het probleem natuurlijk.
Heb al wat lopen zoeken op het forum (leiding naar wax-sensor doorblazen), maar klinkt het logisch dat de wax-sensor ineens stuk is? Vind het zo gek dat ik er 5 jaar (zo lang heb ik 'm) geen last van heb en dat na een flinke beurt m'n Pan niet lekker meer start...
 

RRR

Kilometervreter
Gaat wel vaker stuk. Is een bekend kwaaltje. Er zijn er hier ook die de waxsensor bewust wat lager hebben afgesteld omdat ze van dat gejoel en het niet langzaam kunnen rijden met een koude motor af willen.
 

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Dingen geven er op een bepaald moment de brui aan en toevallig is dit na die grote beurt.
Het onderhoud dat is uitgevoerd heeft niets te maken met die kapotte waxsensor.
Nieuwe batterijen gaan ook ineens stuk .... .
 

Portupan

Kilometervreter
R.I.P.
Kapotte waxsensor lijkt me erg toevallig.
Onderhoud aan de cilinderkop…
Bougiekap, bougiekabel oid.
Zitten de kabels nog goed in de kappen?
De kappen goed op de bougies?
 

JaccovZ

Beginnend Bestuurder
@Portupan, dat leek mij dus ook.
Ik zal vanavond de kabels ff nalopen maar als ie warm is loopt ie als vanouds (als een zonnetje), dus dan zouden de kabels en kappen er toch goed op moeten zitten?
 

Portupan

Kilometervreter
R.I.P.
Bij koude motor is het mengsel rijker.
Tevens zouden de bougies vochtig kunnen worden door de brandstof, waardoor hogere eisen aan de vonk worden gesteld.
 

Martin Lambert

Motorrijles
Heb hetzelfde voor.
Bij starten draait motor niet stationair, met gevolg afslaan.
Na ongeveer 10 a 15 km gereden te hebben draait motor terug normaal.
Bij de dealer zeggen ze dat het niet de waxsensor is. maar blijkbaar vinden ze het probleem niet.
 

Knorretje

4e Versnelling
1K toeren is wel laag. Ik zit in het hoge gebied van 1,100 en vind dat net kunnen. Jou toerental was denk ik niet hoog genoeg. Ook van mijn vorige motor weet ik dat er anders een dip komt die de motor makkelijk doet afslaan tijdens het rijden. Dat de toeren niet omhoog gaan is minder leuk maar nog geen ramp toch? Binnen gestald geeft die van mij ook geen "Fast Idle" dus dat is lekker rustig maar buiten gestald deed die dat wel. Als dat een tekortkoming is dan zal zelf heel even wat met het gas gespeeld moeten worden lijkt me. Er zijn twee redenen die ik kan bedenken voor afwijkend gedrag wanneer dat verklaard moet worden; bij de dealer zouden ze een toevoeging voor reiniging van de injectoren in de tank gedaan kunnen hebben of de throttle body is vervuild. Ik had vlinderkleppen en de scharnieren waren bij anderen wel eens zwart van kool, Het stationair en de Fast Idle was dan ontregelt. Die motor had een luchtvolume sensor, dus dat gaf de temperatuur daarvan door aan de computer. Waar er hier een vlinderklep zit dat heb ik nog niet ontdekt en misschien is daar ook niets veranderd. Kan het dan komen door een nieuw luchtfilter en makkelijker lucht wat die daardoor krijgt? Probeer eerst eens afstellen op 1.100 toeren. Als dat goed rijdt en het is echt koud geweest dan weten we meer.
 

RRR

Kilometervreter
@JaccovZ en @Martin Lambert: Het zou kunnen dat jullie toevallig een exemplaar hebben waarvan de vorige eigenaren (als er een vorige eigenaar was) de wax sensor hebben teruggesteld. Dat is redelijk simpel te controleren. Verwijder het luchtfilterhuis en draai het stelmoertje van de waxsensor een paar slagen naar rechts. Start de koude motor en als 'ie dan wel hoger stationair loopt, heb je de oorzaak gevonden. Kan me alleen niet voorstellen dat de dealer de wax sensor tijdens de grote beurt aan de motor van JaccovZ heeft teruggesteld. Die zal dus vermoedelijk stuk zijn.
 
Bovenaan